Context internațional
Importanța lecturii în viața noastră
Copilului mic îi citim și acest gest este simplu, dar impactul pentru reușita școlară este considerabil. Prin litere copilul descoperă un adevărat cod secret și fiind curios, în mod firesc, observă că literele transmit un mesaj. Citind des, apare motivația lecturii, mobilul fiind transmiterea mesajului, a informației, dar și trăirea unor sentimente de emoție, bucurie, copilul râde, i se sugerează calea de urmat, află răspunsul la o întrebare.Micul cititor realizează după un timp că o poveste sau o povestire este făcută dintr-un început, un mic subiect – problema, încercări de rezolvare a ei și o încheiere.
Cum poți „dirija” lectura:
· Înainte de lectură sau după răsfoirea cărții, imaginilor, copilului i se pot adresa mici întrebări cu referire la ideea lecturii, personaje, cel mai important dintre ele, ce ar putea el să facă și ce știe el, cititorul, despre un anume subiect.
· În timpul lecturii, textul, urmărit cu degetul, face să crească atenția la litere, copilul putând întreba, interveni, reacționa într-un fel. Întrerupând puțin lectura, recapitulând povestea până aici va face ca micul lector să fie și mai interesat, va înțelege mai bine firul acțiunii.
· Uneori copilul poate fi întrebat ce crede el despre: ce i se poate întâmpla personajului, de ce crede că a făcut asta, ce ar face el în locul personajului etc (este incitat, i se stârnește curiozitatea).
· După lectură se poate porni o discuție, copilul fiind provocat să-și spună părerea, apreciind/aprobând sau nu o acțiune anume, eventual cum ar fi putut/vrut să se termine.
· Copilul poate fi încurajat să povestească pe scurt, cu cuvintele lui, întâmplarea, povestirea (sinteza de mai târziu). Și, dacă este o idee morală frumoasă, să fie evidențiată și pe cât posibil, exploatată. Dacă nu a înțeles ceva, să se intervină cu lămuriri.
Câteva idei vechi și noi pentru încurajarea lecturii
Uneori copiii, cu d-na învățătoare, vizitează biblioteca școlii (unii urmând să aibă fișa lor), apoi pe cea din oraș, ei având deja o mică bibliotecă a clasei, cărți alese, unele aduse chiar de ei.
Învățătorii fac mici concursuri de mimică în fața clasei, în care se urmărește recunoașterea unui personaj. De asemenea, se pot achiziționa 1-2 cărți pe care să le aibă toți elevii din clasă, cărți deosebite, cu expresii frumoase, vocabular ales, cu care, suplimentar se pot face exerciții de lectură, exprima opinii si purta discuții cu toți copiii.
Oralitatea, dezvoltarea limbajului, a exprimării libere, cu propriile lor cuvinte, poate fi urmată de mici compuneri.
Deseori (și învățătorii o confirmă), se naște o revistuță a clasei, pe lângă revista școlii, de exemplu. Se creează de timpuriu o relație intimă între cititor și carte, o chemare pentru cuvântul scris care poate oferi bucurii, satisfacții nebănuite.
Multi oameni ai școlii vorbesc argumentat și din experiență, despre utilitatea unui calendar literar, a unei mici biblioteci necesară în fiecare casă cu copii, mici sau mai mari.
Profesorii de limba română, învățătorii, diriginții, deseori recomandă părinților titluri de cărți.
Sunt foarte utile recomandările autorizate, cu greutate, în legătură cu primele 100 cărți din biblioteca unei familii cu copii, eventual primele 10-20 de cărți (poezie, proză scurtă) care să nu lipsească din casă, ulterior și de literatură universală, dicționare, cărți cu maxime și cugetări, cărți de referință pentru educația estetică, clasicii fiind întotdeauna la loc de cinste.
Dacă după descifrarea literelor începe timid lectura, apoi din curiozitate și interes, uneori nevoie sau obligativitate, ulterior, lectura devine plăcere, atașament, chiar pasiune.
Să-i ajutăm pe copii să iubească cartea! Le va fi prieten de nădejde, în viață! Acesta este scopul pledoariei noastre pentru…LECTURĂ!
Lecturi alese!
Recomandări de carte găsiți la secțiunea – Recenzie carte.
Pe lângă citit, ne ocupăm și de mici proiecte DIY. Ce meșterim și ce jocuri jucăm–găsiți la secțiune dedicată Jocuri și joacă.
Saptamana trecuta a citit Ana din proprie initiativa primele carti. Mi s-a topit inima.