Întotdeauna lectura a avut un rol foarte important, de debut, urmată de mesajul scris, în evoluția intelectuală a omului. De aceea, organismele internaționale obișnuiesc să organizeze festivități, recunoscându-i meritele.

Context internațional

Astfel, UNESCO promovează lectura prin Ziua mondială a cărții, la 23 aprilie, Franța sărbătorind Ziua Lecturii în ianuarie, Elveția – Ziua lecturii cu voce tare la data de 18 mai, iar în Quebec se obișnuiește ca acțiune –  Noaptea lecturii cu îndemnul „A citi pentru a reuși” marcând activitatea specifică a diferitelor organizații ce susțin lectura. Franța are și un Consiliu Național al Cărții (C.N.L).
Inițiativa acestor evenimente culturale aparține Spaniei, deoarece la Barcelona în 23 aprilie 1930 a debutat această preocupare culturală omagiindu-se trecerea în eternitate în aceeași zi, 23 aprilie, dar 1616, a doi dintre primii scriitori ai lumii, Shakespeare și Cervantes.
Să recunoaștem că, în această pandemie sau criză sanitară mondială, oamenii au călătorit mai puțin, mulți au fost izolați, comunicarea directă a avut de suferit. Cartea, lectura, au fost deseori soluția, stimulând imaginația și lărgind spiritul cunoașterii. Să recunoaștem că se și citește puțin, mai puțin la noi, comparativ cu alte țări!
Oamenii școlii, părinții copiilor de toate vârstele, – cu accentul pus pe cei ce debutează în tainele descoperirii comorilor învățăturii – convinși fiind de importanța lecturii pentru pregătirea școlară a copiilor -, sunt direct interesați de reușita lor pe plan educațional.
Fiind un părinte în cauză, am studiat, experimentat și continui să mă ocup încercând să vă împărtășesc pe acest blog unele idei, modalități de lucru cu diverse materiale de învățare, care, uneori și cu sprijinul specialistului psihoterapeut, să conducă la rezultate bune.

Importanța lecturii în viața noastră

Astăzi, dau cuvântul unui pedagog cu experiență, bunicul Dan. Iată câteva cuvinte, gânduri care pledează pentru importanța lecturii în viața noastră.
Copilului mic îi citim și acest gest este simplu, dar impactul pentru reușita școlară este considerabil. Prin litere copilul descoperă un adevărat cod secret și fiind curios, în mod firesc, observă că literele transmit un mesaj. Citind des, apare motivația lecturii, mobilul fiind transmiterea mesajului, a informației, dar și trăirea unor sentimente de emoție, bucurie, copilul râde, i se sugerează calea de urmat, află răspunsul la o întrebare.
Micul cititor realizează după un timp că o poveste sau o povestire este făcută dintr-un început, un mic subiect – problema, încercări de rezolvare a ei și o încheiere.

Cum poți „dirija” lectura:

·       Înainte de lectură sau după răsfoirea cărții, imaginilor, copilului i se pot adresa mici întrebări cu referire la ideea lecturii, personaje, cel mai important dintre ele, ce ar putea el să facă și ce știe el, cititorul, despre un anume subiect.

·       În timpul lecturii, textul, urmărit cu degetul, face să crească atenția la litere, copilul putând întreba, interveni, reacționa într-un fel.  Întrerupând puțin lectura, recapitulând povestea până aici va face ca micul lector să fie și mai interesat, va înțelege mai bine firul acțiunii.

·       Uneori copilul poate fi întrebat ce crede el despre: ce i se poate întâmpla personajului, de ce crede că a făcut asta, ce ar face el în locul personajului etc (este incitat, i se stârnește curiozitatea).

·       După lectură se poate porni o discuție, copilul fiind provocat să-și spună părerea, apreciind/aprobând sau nu o acțiune anume, eventual cum ar fi putut/vrut să se termine.

·       Copilul poate fi încurajat să povestească pe scurt, cu cuvintele lui, întâmplarea, povestirea (sinteza de mai târziu). Și, dacă este o idee morală frumoasă, să fie evidențiată și pe cât posibil, exploatată. Dacă nu a înțeles ceva, să se intervină cu lămuriri.

Este foarte important să le trezim de mici interesul pentru lectură, un rol esențial avându-l mediul familial, părinții, bunicii, frații/surorile mai mari, uneori puterea exemplului fiind definitorie.
O carte cu poze poate fi debutul unor aprecieri, întrebări, mici comentarii, scopul nostru fiind apropierea de text, de subiectul respectiv, de atractivitatea acestuia și descifrarea ideilor, sentimentelor care animează personajele. Pe scurt, ATRACȚIA pentru citit, se face cu ajutorul nostru, apoi, evoluția către LECTURA independentă este inerentă.

Câteva idei vechi și noi pentru încurajarea lecturii

Uneori copiii, cu d-na învățătoare, vizitează biblioteca școlii (unii urmând să aibă fișa lor), apoi pe cea din oraș, ei având deja o mică bibliotecă a clasei, cărți alese, unele aduse chiar de ei.

Învățătorii fac mici concursuri de mimică în fața clasei, în care se urmărește recunoașterea unui personaj. De asemenea, se pot achiziționa 1-2 cărți pe care să le aibă toți elevii din clasă, cărți deosebite, cu expresii frumoase, vocabular ales, cu care, suplimentar se pot face exerciții de lectură, exprima opinii si purta discuții cu toți copiii.

Oralitatea, dezvoltarea limbajului, a exprimării libere, cu propriile lor cuvinte, poate fi urmată de mici compuneri.

Deseori (și învățătorii o confirmă), se naște o revistuță a clasei, pe lângă revista școlii, de exemplu. Se creează de timpuriu o relație intimă între cititor și carte, o chemare pentru cuvântul scris care poate oferi bucurii, satisfacții nebănuite.

Multi oameni ai școlii vorbesc argumentat și din experiență, despre utilitatea unui calendar literar, a unei mici biblioteci necesară în fiecare casă cu copii, mici sau mai mari.

Profesorii de limba română, învățătorii, diriginții, deseori recomandă părinților titluri de cărți.

Sunt foarte utile recomandările autorizate, cu greutate, în legătură cu primele 100 cărți din biblioteca unei familii cu copii, eventual primele 10-20 de cărți (poezie, proză scurtă) care să nu lipsească din casă, ulterior și de literatură universală, dicționare, cărți cu maxime și cugetări, cărți de referință pentru educația estetică, clasicii fiind întotdeauna la loc de cinste.

Dacă după descifrarea literelor începe timid lectura, apoi din curiozitate și interes, uneori nevoie sau obligativitate, ulterior, lectura devine plăcere, atașament, chiar pasiune.

Să-i ajutăm pe copii să iubească cartea! Le va fi prieten de nădejde, în viață!  Acesta este scopul pledoariei noastre pentru…LECTURĂ!

Lecturi alese!

Recomandări de carte găsiți la secțiunea – Recenzie carte.

Pe lângă citit, ne ocupăm și de mici proiecte DIY. Ce meșterim și ce jocuri jucăm–găsiți la secțiune dedicată Jocuri și joacă.

Dacă vreți să îmi spuneți părerea voastră despre cartea mea, iată trailer-ul este AICI, se poate comanda de AICI