M-am uitat cu Loli la filmul de animație Incredibilii și există o scenă pe la jumătarea filmului când personajul Miraje îi spune unui alt personaj – next time you gamble, gamble with your life, adică data viitoarea când te joci, pariază cu viața ta.

Acum dacă facem referire la faptul că încă nu ne-am educat îndeajuns să învățăm că siguranța la volan, include și siguranța pentru restul pasagerilor pe care îi transport, cam asta ar spune toți copiii din statistica groaznică pe care am avut ocazia să o aud de 2 ori săptămâna trecută: o dată la cursul de la Centrul Siguranță Auto Copii (Splaiul Unirii Nr. 47, sector 3, București) și a doua oară la cursul de Conducere defensivă – Ghidul părintelui responsabil din cadrul Academiei Titi Aur – ATA.

Înainte de a povesti despre ce am învățat la ambele cursuri, precizez că din 4 septembrie 2019, Alice Dona, singurul Consultant certificat în Siguranță  Auto de “Institution of Occupational Safety and Health”, din România, a dezvoltat și lansat primul Centru de Siguranță Auto Copii din România, cu scopul de a educa, instrui, verifica și de a consilia părinții în alegerea corectă a scaunului auto pentru copii.

În România, ca statistică, în ultimii ani și chiar în clipa în care vorbim:

  • 86% din familii au poziționat nou-născutul în mod incorect în scaun.
  • 77% din părinti au instalat incorect scaunul.
  • Două din cinci scaune sunt montate sub un unghi de înclinare incorect.
  • 1 din 3 scaune are centurile lăsate din fanta incorectă.
  • Unul din 5 părinți folosește un scaun necertificat.

Și ca să fie filmul horror complet, poate ne și trezim:

Statistică accidente Romania vs UE – curs ATA

În cadrul Centrului Siguranță Auto Copii, poți beneficia de următoarele servicii:

  1. consultanță certificată internațional în alegerea scaunului auto potrivit pentru vârsta, înălțimea și greutatea copilului, cât și potrivit mașinii pe care o conduci.
  2. Servicii de montare și instruire montare scaun auto. Poți primi indicații despre cum să întreții scaunul auto și când e momentul potrivit pentru a trece la un scaun de vârstă mai mare.
  3. Consultanță privind tehnici de a convinge copiii să stea în scaunul auto și ce tip de accesorii pentru scaune auto sunt potrivite pentru modelul ales de tine.
  4. Servicii de închiriere scaune auto, dacă ai venit în vacanță și nu ai luat cu tine scaunul auto de acasă.

Mai multe detalii găsiți pe site-ul centrului – https://www.siguranta-auto-copii.ro/

Centrul Siguranță Auto Copii este singurul loc în care găsești doar scaune auto vertificate prin teste de impact de tipul ADAC, Plus, WHICH, OAMTC, Stiftung Warrentest.

Părinții pot studia site-urile de mai sus, acolo sunt expuse rezultatele testelor independente făcute de specialiști. Testele independente se fac de 2 ori pe an (mai și octombrie), la modelele de scaun auto pentru copii, ce sunt în vânzare pentru anul respectiv. Testele de impact pe care le fac – sunt la viteze de 60-64 km la oră, au rezultate ce nu pot fi influențate. Pe lângă testele de impact se evaluează criterii de bun simț precum: ușurința de utilizare, ergonomia scaunului și tipul de material folosit la construirea lui (se verifică toxicitatea materialelor, deoarece sunt producători care folosesc substanțe ignifuge, dar nu verifică potențialul cangerigen asupra copiilor).

Cunoașterea acestor detalii este de mare ajutor în alegerea scaunului corect, sigur pentru copil, ținând cont de mașină și specificațiile acesteia – sistem prindere, înclinare banchete etc.

Bun, reiau despre cursul de la Centrul Siguranță Auto într-un alt post și povestesc, în continuare, cum sâmbăta ce tocmai a trecut, după un set de informații utile (vă fac și un mic rezumat), am experimentat simulări care mi-au făcut inima cât un purice, stomacul ghem, dar m-au ajutat să conștientizez că e nevoie de mai multă informare, pe lângă carnetul de șofer. Adică: simulator impact frontal cu obstacol fix, simulator răsturnare 90 și 180 grade, simulator poziția la volan și circulația mâinilor pe volan, testarea vitezei de reacție.

Am avut ocazia să particip la lansarea cursului Ghidului Părintelui Responsabil la Volan de la Academia Titi Aur, pe care, de altfel, vi-l recomand cu căldură. Este bine făcut și extrem de util părinților conducători auto. Și pentru că sunteți ca și mine părinți implicați în ceea ce privește siguranța copiilor, iată, la finalul articolului veți regăsi un cod promoțional, pe care îl puteți folosi la înscrierea pentru acest curs.

Scopul cursului: conștientizarea că viața copiilor este în mâna părinților când sunt cu toții în trafic și că orice abatere de la regulile de siguranță le poate pune viața în pericol. Trainerii ATA își propun să îi ajute pe participanți să își îmbunătățească abilitățile de condus defensiv și tehnicile de protejare a copiilor în timpul deplasării. Obiectivul este să reducă numărul de accidente în care conducătorul auto ar putea fi implicat, indiferent de culpă. Pentru Academia Titi Aur, un părinte prezent la curs înseamnă un copil salvat, iar pentru fiecare copil salvat ATA va planta un copac pentru a susține viața pentru viață. Costul cursului este de 550 lei cu TVA inclus.

Așadar, structura cursul Ghidului Părintelui Reponsabil făcut în parteneriat și cu Centrul Siguranță Auto Copii este astfel:

  1. partea de teorie despre:
  • Pregătirea deplasării
  • Echipamentele speciale pentru copii
  • Poziția corectă la volan
  • Tehnici de conducere defensivă
  • Practici periculoase
  • Sfaturi pentru siguranță

2. partea practică despre care aminteam mai sus.

La partea de pregătirea deplasării, chiar și pentru o mică cumpărătură, ai în vedere 2 parametri:

  •  timp – tot ce poți măsura – distanță traseu, ritm circadian – drum de zi/noapte, experiență șofer, performanță mașină etc.
  •  echipamente uzuale și speciale (echipare tehnică completă și verificată de la trusă de prim ajutor,  veste reflectorizante pentru toți participanții la drum până la nivelul lichidului pentru parbriz și echipamente speciale – scaun auto copil, înălțător plus accesorii omologate, care nu pun în pericol viața, ci asigură un drum fără incidente)

Important de știut că airbag-urile sunt garantate 10 ani! Dacă aveți mașini mai vechi de atât, o verificare a mașinii ar fi binevenită.

Iată și un exemplu de accesoriu periculos, foarte utilizat de părinți, însă deloc recomandat de specialiștii în siguranța auto.

Scaunele auto și înălțătoarele sunt extrem de imporante, salvează viața copilului în caz de accident. Alegerea echipamentului auto pentru copil, pe categorie de vârstă, înălțime, greutate este o treabă serioasă. Un scaun sigur, conform specialiștilor, este un scaun omologat și testat pentru impact de entitățile specializate în siguranța auto, enunțate mai sus.

Tipuri de scaune – există 2 standarde europene acceptate, vezi imaginea de mai jos:

Indiferent de standardul ales, atenție la cumpărare – verificați compatibilitatea cu mașina dvs, înclinația banchetelor și asigurati-vă că instalați scaunul corect specificațiilor din manualul tehnic al scaunului. Important – țineți cont de nevoile copilului: poziție – corectă și de confort, vârstă. Car-check seat, dacă vreți să vedeți cât de safe ați mers până acum, puteți face pe bază de programare aici.

Copiii între 10-12 ani au nevoie de înălțător, amintiți-vă când plecați la drum că mașinile sunt echipate pentru adulți și nu pentru copii. Ne bucurăm că avem copii mari, dar să nu uităm: călătoria cu copilul se face corect, atunci când este asigurat într-un echipament special (scaun, înălțător).

Poziția corectă la volan

Ei bine, câți dintre noi își amintesc de primele lecții la volan și cum am învățat să stăm corect la volan. De fapt, știința asta a statului corect la volan – se vede cât de bine a fost însușită numai dacă privești șoferii în trafic. Eu îmi amintesc de ce îmi spunea instructorul meu, la urcarea în mașină – ai grijă la SOC – scaun, oglinzi, centură.

Bun, poziția în scaun să fie cât mai jos, ca să ții centrul de greutate al mașinii jos, să nu te proptești cu capul în tavan, deoarece de acolo nu vezi bine traficul și nici nu ești safe în caz de accident.

În caz de sarcină, legea noastră spune că nu e nevoie să porți centură. Mamele și viitoarele mame știu însă că există accesorii speciale care pot permite purtarea centurii și atunci când îl plimbi pe bebe din burtică cu mașina.

Tehnici de conducere în siguranță

Există? Păi, da. Nimic SF, doar să menții un ritm de deplasare, să nu faci manevre bruște, să nu mergi precum calul cu ochelari. Știți de ce se pun ochelarii la cal? Ca să nu se sperie, pentru că hățurile le ține omul. Calul e volanul, practic.

Un sfat bun: ca să fii vizibil în trafic, poți ține luminile aprinse tot timpul. Și pe timp de zi.

Adevărul este că nu e de ajuns să ții volanul în mână și să conduci. Țin minte că pornirea la mine, atunci când am făcut școala de șoferi, era problematică și mi se părea că dacă foarfeca aia ambreaj-accelerație îmi iese, gata, asta e, sunt șofer, mă descurc. Condusul este o mare responsabilitate, asta e primul lucru pe care ar trebui să îl învețe cei care vin pentru prima dată la cursurile de condus.

Bun, sper că sunteți curioși până acum și deschideți site-ul celor de la ATA, să vedeți ce cursuri au și cum poți aplica la ele. Dacă nu, atunci citește în continuare cum m-am descurcat la partea practică a cursului.

Inițial, nu am vrut să mă urc în nicio mașină. Am zis că mă uit doar, dar e important ca un curs dedicat siguranței auto să aibă probe prin care să testezi, la o scară mică, situații de impact, de accident. Prin urmare, mi-am învins frica și asta am făcut.

  • La simulator răsturnare 90 și 180 grade am testat răsturnarea și modalități de a ieși din mașină prin parbriz, prin lunetă. Am salvat și bebelușul din scaun. Nu e treabă simplă, nu scoatem adulții, copiii precum sacii de cartofi. Ai nevoie să știi să susții coloana la nivel cervical, corpul, să îi poți acorda primul ajutor. De cele mai multe ori cel mai bun ajutor în caz de accident de mașină, care nu are eminență de explozie, înseamnă să lași victima în centuri și să aștepți descarcerarea. Acordarea primului ajutor nu e punctul forte al românilor, viața unui om o salvezi cu adevărat doar dacă știi bine ce ai de făcut și ai antrenament specializat în realizarea procedurilor de salvare. Poți salva un om stând de vorbă cu el, fără să-l miști, menținându-l conștient, după ce ai sunat la 112. La partea asta revin cu detalii printr-un articol dedicat.

  • La simulator impact frontal cu obstacol fix – mi-am dat seama cât e de grav să nu fii pregătit de impact, că te resimiți destul de tare după un impact la 15km/h. Nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost la mai mult de atât.

  • La simulatorul poziția la volan și circulația mâinilor pe volan – acolo ne-am distrat un pic, am și recapitulat poziția mâinilor pe volan. Ați fi surprinși cât dintre noi nu știm să ținem ”colacul” corect (cum spune tatăl meu) în mâini.
  • La testarea vitezei de reacție – m-am descurcat binișor. Ai un panou cu becuri și trebuie să le urmărești. Ideea e că viteza de reacție în trafic este esențială, anticipația la fel.

Atenția în trafic, anticiparea mișcărilor partenerilor de drum vine în timp, după mult condus. Cu toate acestea nu te salvează în caz de accident dacă atenția ta este în telefon. DA, nu am vrut să termin postul acesta fără să menționez că telefonul este principala cauză de deces din lume, la momentul actual.

La final, iată și codul promis, la înscrierea pentru cursul Ghidul părintelui responsabil la volan menționați codul bliderisanumarina10ATA și aveți 10% reducere. Succes!

Articole pe teme de interes pentru noi, părinții – iată aici în secțiunea – Informații specialiști, jocuri și proiecte pentru dezvoltarea diverselor abilități la copii – găsiți la secțiunea Jocuri și joacă pentru inspirație.