Poveștile indiferent de forma de forma de transmitere sunt binevenite în viața copiilor, dar și a adulților.

Fie că folosim o carte pentru a citi o mică fabulă, o poezie, un text terapeutic, fie că facem audiție fără a vizualiza ilustrațiile asociate, farmecul momentului nu este alterat în niciun fel dacă avem auditoriul pregătit.

Până la carantina de anul trecut nu am folosit poveștile tip prezentare de pe calculator sau laptop. Aveam cărțile din bibliotecă, poveștile din și cu desene animate, înregistrări cu povești clasice și noi pe care le foloseam la nevoie.

Platforma educaționala Twinkl

Am descoperit și testat cu Loli poveștile Twinkl Originals de pe platforma educațională Twinkl. Sigur știți platforma, a fost utilizată intens și cu succes încă de anul trecut și este în continuare o sursă și resursă utilă pentru copii, părinți și cadrele didactice.

Pentru părinții de preșcolari, școlari mici și mari, fișele de activități, resursele complementare poveștilor sunt utile în organizarea lecturii, etapelor de asimilare a informațiilor noi, precum și de înțelegere a unui text de analizat.

Majoritatea poveștilor sunt interactive, stimulează atenția și concentrarea prin dialogurile frumoase, scurte. Poveștile descriu situații hazlii dar și serioase prin care se inserează subtil lecția responsabilității sociale, lecția prieteniei și cooperării, lecția acceptării diferențelor de limbă, rasă și gen etc. Nouă ne plac formatele poveștilor – tip prezentare și de e-book- deoarece, acestea din urmă, dau impresia de carte, deși sunt pe un display.

Ilustrațiile sunt atractive, pe placul copiilor, apropierea de desenul de animație, de benzi desenate îndrăgite, asigură menținerea atenției.  De obicei, cartea de povești are textele însoțite de ilustrații pentru cititorul mic, dar îl ajută și pe cititorul mare care asigură lectura preșcolarului. Aici, deoarece accentul se pune pe atenția de moment, pe captarea atmosferei (cadru, subiect, temă), ilustrațiile sunt sugestive pentru conținutul fiecărei părți din poveste.

Cu Loli am ”studiat” poveștile din categoria ei de vârstă, dar și pe cele din alte categorii. Pe unele le-am repetat uneori deoarece le știa de la lecțiile online, de la grădiniță.

Poveștile Twinkl Originals

Din secțiunea Povești Twinkl Originals, categoria 6-9 ani, preferatele noastre sunt:

  • Coțofana colecționară
  • Omida precaută
  • Rică rinocerul
  • Vechea cameră cu jucării
  • Oul banal al Brendei
  • Un loris pe nume Doris
  • Vreau să stau și eu aici!
  • Veterinarul de la Zoo

De fapt, toate au fost citite cu interes, dar cele mai multe întrebări, discuții mai ample pentru fata mea au fost pentru cele enumerate mai sus.

Poveștile Twinkl Originals tratează subiecte diverse și cu mare aplicabilitate pentru grupa de vârstă recomandată. Ce ne place foarte mult, -mie, în special – prin prisma formatului didactic, sunt activitățile suplimentare anexate poveștii.

Povestea +materiale complementare poveștii – Un Loris pe nume Doris

Dacă este vorba despre un comportament al animalelor, să spunem hibernarea, resursele complementare poveștii vin în sprijinul aprofundării acestui ”obicei” cu exemple, întrebări, fișe dedicate subiectului respectiv.

Aplicabilitate povești

Caracterul practic – aplicativ al unei povești este foarte important pentru preșcolari și școlarii mici. Resursele anexate poveștii conferă posibilitatea aplicării informațiilor, abilităților (fișe pentru abilități de tăiere și scriere, de exemplu) și în alte contexte de învățare sau doar de petrecerea calitativă a timpului.

Revenind la ideea de început – poveștile – vin către destinatar (ascultător, cititor) sub diverse forme.  Ceea ce contează cu adevărat este modul cum sunt primite, cum asigurăm succesul receptării lor. 

Înainte de carantină ne temeam de expunerea la ecrane și posibilele efecte pe termen lung. Acum, avem aceleași temeri, numai că, am învățat ce înseamnă practic expunerea la ecrane în scopul învățării, am devenit mai selectivi în legătură cu informația pe care o receptăm. Totodată am avut ocazia să testăm mai multe resurse. Ne-am conectat la acele resurse care nu limitează învățarea, ci o dezvoltă într-un mod combinat, interactiv, practic, deci aplicativ, la nevoile de cunoaștere ale copiilor.

Ora online – pe masă 🙂 Testa poziții de lucrat cu o aplicație interactivă pe laptop…am putea spune.

Pofta pentru povești, pentru ascultarea cu răbdare și concentrare se cultivă în timp. Nu este ceva ce poți face imediat, necesită pregătire și înțelegere pentru cum ”funcționează” receptorul, cel căruia i te adresezi. Copiii asimilează diferit, reacționează diferit la nou, au nevoie de timp și ”antrenament” pentru a putea ajunge ”cunoscători” în ale poveștilor taine.

Dar despre pofta pentru lectură, pofta pentru citit în varianta noastră, o să povestesc pe larg într-un nou articol ce va fi găzduit de prietenii de la Twinkl.

Până atunci,

Spor la citit!

Vrem să aflăm și poveștile voastre preferate. Primim idei, vrem să ne inspirăm!

Recomandări de carte, povești pentru copii și părinți, găsiți la secțiunea – Recenzie carte.

Pe lângă citit, ne ocupăm și de mici proiecte DIY. Ce meșterim și ce jocuri jucăm–găsiți la secțiune dedicată Jocuri și joacă.

Dacă vreți să îmi spuneți părerea voastră despre cartea mea, iată trailer-ul este AICI, se poate comanda de AICI